''AkU InI InSaN LeMaH, kErApKaLi MeMbUtuHkAn kErEDhAaNMu, mAnA MuNgKiN uNtUk kU BeRDiRi di AtAs MukA bUmI Ini, mElAiNkAn deNGaN RaHmAn dAn RaHiM Mu'' ~@y@

-SayaDanMarah-

Saya tak pandai marah. Bila masa saya marah juga susah untuk saya kenalpasti. Tapi sekarang saya tahu saya sangat marah.

Definisi marah bagi saya adalah berbagai. Semua emosi yang negatif bergabung dan akhirnya menghurai ciri marah yang tertampak pada karakter saya.

Huh!

Minta maaf jika entri ini dipenuhi emosi yang tidak senang. Bimbang juga saya andai aura marah itu terpancar hingga ke luar sana. Minta dijauhkan...

Menyatakan punca kemarahan saya, mungkin itu tidak saya lakukan. Tapi saya ingin berkongsi dengan anda hal ehwal marah dan saya yang mengalami.


Bila Saya Marah...

Ya, saya sangat sensitif. Perkara kecil juga saya anggap besar, lagi-lagi bila berkaitan dengan harga diri. Saya ego? Terserah...

Tapi, apa yang saya lakukan adalah pendamkan saja. Harapnya redalah perasaan tu, hilang kabut dan muncullah pelangi, secepat mungkin.

Semua perkara pun saya setelkan dengan cara itu. Diam dan senyap, fikir positif, dan hilang...
Namun masih ada kesan yang saya gagal selesaikan.

Akibat terlalu ambil remeh, semuanya nampak biasa bagi saya. Buatlah apa saja, dan saya akan marah. Tapi apa saja yang saya mampu buat selain senyap dan diam...


Ujian EQ

Pernah ambil ujian EQ atau emotional qualities?

Saya pernah. Dan saya terkejut dengan keputusan yang saya dapati.

Saya merasakan emosi saya adalah dalam kawalan dan saya yang berkuasa penuh mengendalikan sikap dan tingkah laku di waktu emosi dalam keadaan darurat sekalipun.

Rupanya saya silap.

Keputusan saya adalah di bawah paras EQ yang standard!

Bagaimana saya boleh mendapat keputusan seperti itu sedangkan saya sentiasa berusaha menonjolkan emosi yang terbaik untuk diri dan semua orang?

Gagal mengenal pasti emosi.
Itu kelemahan saya

Gagal bereaksi dengan berkesan terhadap situasi yang berkenaan.
Saya belum pandai mengambil sikap.

Dan banyak lagi.

Hurm....


Marah Adalah Kifarah

Kenapa saya anggap demikian?

Siapa saja tidak suka berada dalam keadaan marah.

Jiwa kacau, hati tidak tenang, fikiran berserabut, rasa tidak aman dan tenteram.

Kerana itu saya anggap kifarah, 'punishment' ke atas diri yang selalu lupa apabila bertingkah dan berakhlak. Atau satu peringatan buat jiwa yang kurang pengisian atau lari dari kebenaran. Malah mungkin satu penganiayaan diri yang mana diri sendirilah yang mengakibatkannya.

Tambah lagi, saya yakin dengan firmanNya, dimana hanya hati yang mengingatiNya lah yang wajar berjiwa damai.


Maafkan saya kalau ada yang terasa dan terkena.

Sungguh saya hanya manusia biasa
Kerap kalah dengan pelbagai mainan perasaan
Cuma mampu memohon dan meminjam kekuatan
Hanya dari yang Esa

12 sebok mengomen:

Bro_mie at: June 10, 2009 at 9:09 AM said...

Betul tu...tiap kali bermuamalah, ada saja yg mengundang kemarahan dijiwa, tapi mcm bro, bro tidak bajai perasaan tu, berfikir secara rasional, cuma kadangkala perlu bertindak, bukan melawan balik, cuma untuk membetulkan keadaan....sebab pesan rasul....kalau kita dipukul, kita harus pukul balik, tetapi memaafkan adalah lebih afdal, so tpulang kepada terjemahan rasional kita.....wallahu wa rasuluhu a'lam

aya harith at: June 10, 2009 at 12:43 PM said...

yep bro
sikap maaf tu la yg sye cube
tp kdg2 tak leh halang bile hati ni nak mengumpat2 lagi

susah ye bro, bile da sakit ati
senyum pon da rase tawar je

semua rase cam belakon je

nastaghfiruka wa atubuilaik

thnx bro~

ayin jemin a.k.a ain at: June 10, 2009 at 1:54 PM said...

rileks..
jgn marah2 bah.senyum sikit.
hehe
:)

tulah sbb org kata, eq yg tinggi lbh bgus drpada iq yg tinggi sbb ramai org bjaya sbnrnya disebbkn oleh eq yang tinggi.

aya harith at: June 10, 2009 at 2:55 PM said...

ye, btol kate cik ain

saya da senyum skang

=)

kucing kegirangan at: June 10, 2009 at 3:05 PM said...

sy pn da senyum skg.hehe =)

aya harith at: June 10, 2009 at 3:08 PM said...

eh..
amek ayat aku...

NuRuzZ_cONNettO at: June 11, 2009 at 10:06 AM said...

hehe. marah? orang yg paling kuat ialah org yg dapat tahan amarahnye. tapi, sy x kuat! so, selalu ngamoks! hoho. smuge tenang setenang name sakinah. ehehehe.

aya harith at: June 11, 2009 at 12:11 PM said...

insya allah
skang da tak marah
mau jadi kuat..

uhuhuhu~

name btol sakinah ke?

ayin jemin a.k.a ain at: June 11, 2009 at 8:33 PM said...

bgus.
senyum selalu
:)

aya harith at: June 11, 2009 at 9:59 PM said...

mari kite senyum bersame2, cik ain..

huhuhu~

NuRuzZ_cONNettO at: June 11, 2009 at 11:20 PM said...

hehe. bagoz2.

neme betol, nuruzsakinatulfikriah.
cahayaketenanganfikiran.

hehe. promote jap.

aya harith at: June 12, 2009 at 1:11 AM said...

umm..cedap name..

bole je nk promote2..

tp kene aede ongkosnya..

hehe~