''AkU InI InSaN LeMaH, kErApKaLi MeMbUtuHkAn kErEDhAaNMu, mAnA MuNgKiN uNtUk kU BeRDiRi di AtAs MukA bUmI Ini, mElAiNkAn deNGaN RaHmAn dAn RaHiM Mu'' ~@y@

kEmBali G*la TT

-baca dengan nada informal-

Cerita hari ini berkisar tentang aku yang tak mampu mengawal diri. Kegilaan dah kembali lagi. Tiba-tiba saja aku menjadi pengumpul plastic beg, bookmark, notes, sticker, pamplet dan resit.

Untuk meringkaskan kisah, aku 'point-form'kan saja. Lebih padat, cepat dan kalian tidak berbinar membaca ;)
  • Kami berenam melangkah ke PWTC membawa satu tujuan [Lina, Intan, Shaza, Zu, Shida, aku]. Bergerak dari fakulti menaiki cab, bertiga-tiga.
  • Aku, Zu dan Shida tiba dulu. Aku tertarik dengan rombongan sekolah. Berjubah merah, bertudung labuh krim. Sweet~~
  • Buku 'wajib beli' dalam list di fikiran aku ialah 'Aku Terima Nikahnya' by Ustaz Hasrizal dan mana-mana buku yang ditulis oleh Hilal Asyraf.
  • Kami menuju ke booth pertama, Galeri Ilmu dan di situ aku sambar dua [setelah berpening-pening untuk memilih yang mana harus menjadi prioriti, aaiiihh!]. Apa yang dibeli? 'Aku Terima Nikahnya' dan 'VT'.
  • Seterusnya aku dan Shida lesap dari mereka yang lain [huhu~]. Mencari karya Tok Guru Nik Aziz [Shida yang kepingin~]
  • Sesi pencarian mencari mereka yang terpisah. Oh, dah 'tersangkut' di Alaf 21 rupanya! Aku pun men'join'kan diri sama =) [membelek-belek karya terbaru Ramlee Awang Murshid-Mikhail. Tapi, tak beli pun. Nak pinjam dengan Shaza je la...]
  • Teringat tujuan asal. Mencari trilogi 'Makrifat cinta'. [Aku baru tahu Syahadat Cinta yang aku cari itu adalah trilogi dibawah tajuk Makrifat Cinta ]. Tidak berhasil menemukan novel tersebut di 'Alaf 21'
  • Beranjak ke booth lain. Sekali lagi terpisah dengan mereka. Tak sanggup mengganggu konsentrasi mereka yang sedang mengenal pasti buku mana yang sudah dibeli, perlu dibeli, dan mahu dibeli. Di sini aku hanya menemui novel terakhir dari trilogi tersebut. Kata si penjual, buku tu saja yang tinggal. TT
  • Tunggu Shida menyelesaikan urusannya [bersama short list nya, hehe~] sambil-sambil aku menjeling-jeling buku yang best. Akhirnya sambar lagi satu novel. Tajuk tak ingat, tapi yang pasti sebuah novel adaptasi dari kisah cinta Yusuff dan Zulaikha dalam al-Quran. Sekarang buku itu ada pada Zu, tanda terima kasih tolong bawakan buku aku yang bertimbun. Thanx Zu =)
  • Di booth ini aku terserempak dengan mereka yang dikenali. Pertama, senior semasa di TAHAP. Kak Zuraida namanya. Rupa-rupanya rombongan pelajar yang berjubah merah bertudung labuh krim itu adalah pelajar-pelajarnya. Dari Maahad tahfiz Hulu Langat. Kedua, terserempak dengan kak long [aish, macam dah tak ada orang lain kan?? =P]
  • Kemudian aku dah tak tahu nak pergi booth mana. Trilogi tak jumpa lagi. Aku tanya pada salah seorang penjual, katanya ada dijual di hall sebelah, bawah PTS Production.
  • Kembali ke booth Galeri Ilmu. Lina mahu beli Asuh untuk adik tersayang.
  • Oh ye, lupa pula, aku ke bahagian Karangkraf, mencari Majalah i edisi April 2009.
  • Kami bergerak ke hall sebelah. Sekarang, tujuan yang tinggal adalah trilogi, dan buku yang di cari Shida, 'Syarah 3 Landasan Utama - Syeikh Muhammad bin Abd Wahab'. Ada sesiapa tahu dimana boleh dijumpai buku ini?
  • Di PTS, aku borong ketiga-tiga novel. Syahadat Cinta, Musafir Cinta dan Makrifat Cinta. Harga? -aku puas hati-
  • Singgah di tengah ruang legar. Ada persembahan kanak-kanak. Comel!
  • Tiba-tiba dengar suara yang macam dikenali, toleh-toleh, la.... Izni, Lin dan Dayah. [keadaan gamat seketika, macam tak jumpa kat kolej je, huhu~]
  • Shaza dan Intan bawa haluan ke Times Square, gian menonton sudah datang. Wayang apa? -Coming Soon- (tapi Intan kata tak seram pon...)
  • Terpaku seketika dengan persembahan anak-anak sebelum singgah di hall yang lain.
  • Naik ke level 2. Masih dalam misi mencari buku impian Shida.
  • Setelah berputar-putar, akhirnya putus asa. Lagi pun dah Zuhur.
  • Masuk The Mall sekejap untuk cari apa-apa yang patut.
  • Pulang dengan niat, "nak datang lagi tahun depan". huhu~

Apa yang ingin aku 'highlight'kan di sini bukanlah episode pencarian buku di Book Fair, tetapi apakah yang dibeli. Perasan atau tidak, aku hanya mengumpul segala yang berkaitan dengan satu konsep.

-CINTA-

Kenapa ya? Banyak sekali persoalan cinta yang susah untuk dileraikan. Kalau dihitung dengan akal yang kurang isi ini, pastinya hanya berbalik kepada soalan yang tak terjawab. Cukuplah untuk aku katakan, aku mahu belajar erti cinta.

Tersesat dalam era remaja yang penuh warna membutuhkan aku mencari makna cinta. Justeru, membawa aku ingin tahu apa itu tulus dan ikhlas dalam percintaan. Adakah cukup dengan cinta seorang manusia? Bilamana dipersoalkan dengan cinta Illahi, aku cari pengertian itu.

Adakah dengan mencintaiNya, bermakna cinta kepada manusia itu sifar? Bagaimana pula anjuran agama dalam bercinta? Songsangkah kita apabila merindui yang selain dariNya? Bagaimanakah untuk kita belajar mencintaiNya?

Jadi aku memilih novel-novel ini. Tapi mengapa novel, dan bukannya wacana motivasi atau kitab-kitab?

Aku mahu menemukan pro dan kontra yang sekaligus. Aku mahu larut sekali dalam kisah itu. Mahu turut merasai apa itu cinta, sehingga berhasil sampai ke benteng yang memisahkannya, jika ada.

Tentu sekali aku ada satu 'guide line' dalam lingkungan cinta di novel-novel itu. Kalau tidak, tiada yang ku bakal dapati melainkan sebuah susur galur cerita cinta, epik manusia.

Aku bersandarkan pada satu lagi buku yang ku beli kali lepas. 'Panduan Bercinta dan Memendam Rindu', sebuah terjemahan dari karya asal Ibnu Qayyim Al-Jauziah.

~selamat membaca untuk aku, juga pada mereka yang lain.




di pojok ini...


'awak beli buku ape?' (sambil menelek ke dalam plastic beg)

'kite ni banyak betul beli, padahal kat umah tu bersepah buku yang tak baca lagi'

'taw tak pe, hehe...'




7 sebok mengomen:

norlina mohd rasid at: April 23, 2009 at 2:35 AM said...

yeye~~
nama lina ade..haahaha
nak pinjam jugak...
ngeee~~
kimia fizik jgn upe bce..
nnt
pengetua marah,
Dr azizan mengamuk,
Dr KO meradang..
kite?
kena repeat paper next sem
aiyok~~~~
mintak dijauhkan..
good luck aya!!

aya harith at: April 23, 2009 at 2:53 AM said...

sonok ek die ade name kat situ?

haha~

baek2..

itu sumer buku nak bace mase cuti..
pengetua marah?

lalalala~~~

norlina mohd rasid at: April 23, 2009 at 12:04 PM said...

jage2...
pengetua grg
ngaummmmm~~

aya harith at: April 23, 2009 at 12:13 PM said...

garang seperti harimau?

ampun2...

TT

~najihahfaizahazaman~ at: April 25, 2009 at 1:27 PM said...

bestnye..
slmt mmbaca jugak..:]

aya harith at: April 25, 2009 at 2:33 PM said...

najuhahfaizahazman

atau akak?

huhu..

selamat membaca~

tigris at: May 4, 2009 at 8:55 PM said...

nnti jagn lupa buat sinpsis tntg buku tu...zira nk tau best ke x?? klo best boleh cari kat kedai...selamat membaca..^_^