''AkU InI InSaN LeMaH, kErApKaLi MeMbUtuHkAn kErEDhAaNMu, mAnA MuNgKiN uNtUk kU BeRDiRi di AtAs MukA bUmI Ini, mElAiNkAn deNGaN RaHmAn dAn RaHiM Mu'' ~@y@

bahagia itu apa?


pernah satu waktu dulu, aku sangat minat kepada unsur2 hiburan, terutama nyanyian. segala macam rancangan ku tonton. paling minat, bila menjelangnya 'hari2 istimewa' seperti detik tahun baru dan merdeka. pastinya akulah yang melekat di depan tv itu.

sehinggalah satu hari itu, aku sekeluarga duduk2 di ruang tamu sambil menonton tv. terpapar satu iklan komersil di skrin. iklan itu menggambarkan kemeriahan sambutan tahun baru. sekeluarga berhimpit2 di atas satu sofa, membilang detik ke angka '0'. sehingga tiba detik itu, lalu sorak sorai termeterai. laungan MERDEKA! MERDEKA! diulang2 dengan lolongan dan jeritan. aku, hanye tersenyum sinis dengan gelagat semacam itu. dalam hati ada terdetik,

ade ke org smbut merdeka kat umah sampai camtu??hehe
~



'lepas tu, dapat apa?
'

satu komentar dari abah. pendek. tapi cukup buat akalku terbejat. pada waktu itu, aku tidak ambil pusing dengan kata2 abah itu. biasalah, komen2 iklan kat tv...

hari berikutnya, iklan yang sama sekali lagi terpapar. di akhir iklan itu, kata2 abah pada hari semalam muncul di fikiran.

a ah kan... lepas tu, dapat apa???

keghairahan itu hanya seketika. habis saja nombor dibilang membalik, laungan berkumandang. nyanyian demi nyanyian berlangsung. kemudian???

kemudian, segalanya seperti asal. bangun pagi, kerja, rutin harian dan di akhir harinya, tidur. lalu bersambung lagi untuk keesokan harinya.

kalaulah hidup ini hanya untuk itu, aku tak bahagia.


lalu bahagia itu apa?

mendapat segala yang diingini. kejayaan yang maksimum. bercinta. mengumpul harta sebanyak mungkin. bergaul mesra dengan rakan. buat perkara2 yang menggembirakan.

adakah itu bahagia??

*****

semenjak dua menjak kebelakangan ini, aku sering bertanyakan diri,

apa makna ku lakukan itu dan ini?
adakah bermanfaat?
atau hanya untuk kepuasan diri semata?
adakah aku telah menjadi aku?

dan akhirnya sedikit konklusi aku lakukan

ahh...aku tak bahagia

deskripsi bahagia itu terlalu subjektif bagiku. masing2 dengan pandangan masing2. malahan mungkin ada yang meletakkan bahagia itu sebagai objektif hidup.

aku suka melihat manusia. hidup mereka sangat indah. tak terlampias sedikit pun resah. penuh dengan warna2 ceria. bergelak ketawa. sehingga aku juga ingin ketawa dengan mereka. dalam diam aku cemburu, bahagianya mereka~

****

erti bahagia

bahagia itu jauh
terlalu sukar dicapai
terkadang hadirnya tanpa dikesan
saat kita menyedarinya, ia lari menyembunyikan diri

bahagia itu dekat
ada dalam hati
tapi masih belum terluah
lalu ia bungkam sendiri

di mana bahagia itu?

ada
pada semua yang ada pada kita

sabar
syukur
nescaya bahagia itu milik mu

0 sebok mengomen: