''AkU InI InSaN LeMaH, kErApKaLi MeMbUtuHkAn kErEDhAaNMu, mAnA MuNgKiN uNtUk kU BeRDiRi di AtAs MukA bUmI Ini, mElAiNkAn deNGaN RaHmAn dAn RaHiM Mu'' ~@y@

(^-^)

"mak kite kate, kalau nak pakai tudung kena ikhlas. sebab tu la kite tak nak pakai tudung lagi sebab kalau pakai pon tapi tak ikhlas pon tak guna..."

"ala, actually depends pade hati orang tu la, tak kisah la tudung tu macam mane, asalkan hati baik..."

"asal tutop ok la kan??..."

"rimas la tudong la
buh, susah nak wat keje..."

"budak yang pakai tudung laboh pon lagi teruk dari budak free hair, baik tak yah pakai tudong..."

-------------------------------------@@@@@--------------------------------------------------

"Dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya(auratnya), kecuali yang biasa terlihat. Dan hendaklah mereka menutup kain kerudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya(auratnya) kecuali kepada suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka, atau putra-putra saudara lelaki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau perempuan-perempuan(sesama islam) mereka, atau hamba sahaya yang mereka miliki, atau para pelayan lelaki(tua) yang tidak mempunyai keinginan terhadap perempuan, atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat perempuan. Dan janganlah mereka menghentakkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu semua kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman agar kamu beruntung" (An-Nur 24:31)

Tu la antara komen-komen yang aku pernah dengar dengan telinga ku ini, bilamana dipersoalkan tentang aurat dan jilbab. Sedangkan Allah dah lame terangkan berkenaan wajibnya menutup aurat...

aurat, topik basi y
ang dah banyak kali diutarakan, tapi still x ada improvement. segala puji bagi Allah yang mengurniakan hidayah pada ku untuk memahami akan mafhumnya.




aku pun suatu masa dulu dah cuba semua jenis tudung. cakap je la fashion ape, semua aku dah cuba. tapi akhirnya, alhamdulillah, back to the basic. tiada yang lebih tenang melainkan melakukan apa yang diperintahkanNya dan menjauhi laranganNya.

aku selalu berfikir, kenapa masih ada yang mahu melakukan maksiat walaupon die tahu die sedang mem'promosi'kan agamanya? kemudian terlintas ilham, mungkin ke mereka rasa apa yang mereka sarung di kepala itu sekadar ikut-ikutan? ataupon terpaksa pakai takot mak ayah marah? ntah la...kemungkinan memang sangat banyak.
tapi sebenarnya x boleh nak salahkan tudung tu bila sang pemakainya yang membuat onar. depends kepada mereka yang memakai. tu kena tanya hati balik, apa sebab aku pakai tudung? sebab nak cantik ke? atau sebab pakweku yang suruh, kalo x, x nak masuk meminang? kalau la die cakap macam tu, memang rugi besar. x ade guna melakukan sesuatu tanpa niat kerana Allah. Allah yang mewajibkan kita menutup aurat, maka tutuplah kerana Dia..

satu lagi masalah, pakai tudung je dikira menutup aurat ke? macam mane dengan lengan dan kaki? refer balik pada ayat Allah..

"dan janganlah menampakkan perhiasannya(auratnya), kecuali yang biasa terlihat. Dan hendaklah mereka menutup kain kerudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya(auratnya)..."

apa yang biasa terlihat tu? sebagaimana hadis nabi ada menyebut, kecuali muka dan tapak tangan...so?

inilah masalahnye masyarakat kite, selalu sangat merase ringan akan perkara yang menjadi kewajipan...

bagi aku, dalam hati setiap mereka yang sanggup berkorban menutup perhiasan mereka yang cantik ni, akan ada terase malu yang amat untuk melakukan larangan Nya. seharusnya rase malu tu la yang prevent dirinya dari melakukan perkara mungkar, tapi apa jadi pada malu kalu nafsu pulak yang ambil alih??

renung-renungkan, dan selamat beramal...~

1 sebok mengomen:

Anonymous at: December 25, 2008 at 1:06 AM said...

'al haya`u minal iman' malu itu pon sbhgn iman..

tudung ngan tak pakai tudung, org tak pakai tudung pon baik kan..

tapi baik dari kaca mata manusia tidak dari kaca mata maha pencipta..

baik ni ialah buat apa yg disuruh maha pencipta dan tinggal apa yg dilarang maha pencipta

manusia sekarang hanya lihat dari kaca mata manusia tidak pula lihat dari kaca mata maha pencipta..

luck in ur study

-alfilfilani